Bra kost för viktnedgång

Om du vill gå ner i vikt behöver du inte bara börja röra på dig. Du måste också se över vad det är du äter. När du äter är inte fullt så viktigt så länge du äter bra saker. Här ger vi dig ett par tips att tänka på när det gäller kost och viktnedgång.

Ha koll på kalorierna

En av de viktigaste sakerna du bör tänka på är att inte äta mer än vad din kropp gör av med. Om du tränar hårt behöver du äta mer än om du har ett stillasittande arbete och inte rör dig så mycket extra. Ett sätt att ha koll är genom att räkna kalorier. I dag kan man se på de flesta matvaror hur många kilokalorier de innehåller. En normalförbrukning brukar sägas ligga på 2000 kilokalorier per dag. Rör man sig mer kan man behöva äta mer, och tvärt om. Vill man gå ner i vikt ska man alltså äta mindre kilokalorier, men samtidigt få i sig tillräckligt med näring.

Undvik godis och sött

Fet mat, godis och andra sötsaker är sådant som innehåller en hel del kalorier. Det är inte något som mättar speciellt mycket och inte innehåller det näring heller. Det är alltså något man bör se upp med om man vill gå ner i vikt.

Ät mättande livsmedel

Mättande livsmedel är bra att välja om man ska gå ner i vikt. Då är risken mindre att man småäter mycket mellan måltiderna och det i sin tur kan leda till en större viktnedgång. Man håller sig mätt och kroppen får i sig det den behöver.

Unna dig ibland

Även om man vill gå ner i vikt kan man unna sig ibland. Men bara för att man köper en chokladkaka behöver man inte äta upp hela den på en kväll. Man kan ta en liten bit, och sedan välja mer kalorisnåla snacks som popcorn, bär eller en bar av något slag.