Dina 5# måsten för att gå ner i vikt

Du kommer att lyckas gå ner dina extra kilon. Du klarar det. Även om det är svårt, så kommer du att fixa det. Här kommer fem måsten som kommer att hjälpa dig att gå ner i vikt snabbare.

1# Hitta en träningsform som du gillar

Istället för att träna för att gå ner i vikt, så ska du hitta en träningsform som du gillar. Älska träningen, så kommer du snabbare gå ner i vikt. Det viktigaste är rörelse. Gillar du att promenera, rida, spela bowling, tennis eller träna agility med din hund? Låt det vara din träning. Älskar du gymmet, så gå dit. Älskar du hundpromenader, så satsa på det.

2# Tallriksmodellen

Tallriksmodellen är en klassiker. För att gå ner i vikt behöver du äta. Mat är din vän. Börja med att lägga grönsaker på halva tallriken, sedan proteinet, fisken, köttet, ägg, kyckling eller baljväxter. Avsluta med kolhydraterna, potatisen, pastan och risen. Låt det vara din minsta ”matdel”. Ta bara en portion och köp gärna lite mindre mattallrikar.

3# Stegräknare

Du har troligtvis en stegräknare i mobilen, i annat fall köper du en app eller en fysisk stegräknare. Hur många steg tar du per dag? 3000 eller 10 000 steg? Ditt slutmål behöver vara cirka 15 000 steg för att gå ner i vikt. Om du tar 5000 steg idag, så börjar du med delmålet 6000 steg per dag i en vecka. Öka med 1000 steg per vecka.

4# Hitta hälsohjältar

Titta på Biggest Loser och liknande program. Hitta vikthjältar på TV och internet. Du är inte den enda som kämpar. Bli inspirerad och inspirera andra.

5# Ta hjälp

Kanske den viktigaste punkten. Våga ta hjälp. Hitta en kompis att promenera med eller gå till gymmet med. Be familj och vänner om uppmuntran. Det finns dietister och personliga tränare som kan hjälpa dig. Se det som en investering i din hälsa.