Gå ner i vikt – en fråga om beräkningar

För att gå ner i vikt räcker det inte med att endast räkna kalorier och sluta äta godis. Det är mycket viktigare att följa en hälsosam diet. Om din hälsosamma diet kombineras med rutiner och vanor är framgången så gott som garanterad.

Följande lista innehåller några av de viktigaste stegen för att uppnå goda matvanor. Det är små gester, lätta att tillämpa i vardagen och kommer att göras mycket lättare med träning. Saker som med tiden ger bra resultat. Läs vidare!

5 steg för att gå ner i vikt

1. Skapa vanor: En förutsättning för viktnedgång är att skaffa hälsosamma matvanor. Utan hälsosamma matvanor är det helt enkelt inte möjligt att uppnå viktminskning.

2. Äta protein, fiber och nyttiga fetter: Den första frågan att ställa sig själv är om maten som ska ätas har den nödvändiga mängden protein, fiber och nyttiga fetter. Dessa tre har en långsammare matsmältning som håller dig mätt mycket längre så du undviker att äta mer än du borde.

3. Laga mat hemma: Experter rekommenderar att maten lagas hemma om du är seriös med att gå ner i vikt. Minst hälften av det som äts bör vara hemlagad mat. I själva verket kan restaurangmat och snabbmat skapa missbruk då maten får oss att utsöndra dopamin. Detta bekräftas av studier som visar att restaurangätare i genomsnitt får i sig 200 kalorier mer.

4. Ät inte mat för sent på kvällen: Oavsett om det är hemma eller ute rekommenderas det att inte äta middag efter klockan nio på kvällen. Anledningen är att ju längre tid som gått sedan senaste måltiden, desto hungrigare är du och tendensen blir att äta.

5. Separera på sallader och såser: Försök alltid att börja med en sallad. Förutom att fylla magen kan det hjälpa till att hålla glukosnivån stabil. Ersätt gärna såserna med exempelvis olivolja och servera så lite sås som möjligt. Ett intag på upp till 300 kalorier kan minskas på detta vis.