Gå ner i vikt med vardagsmotion

Kämpar du med vikten? Kämpar du med att klara vardagen, samtidigt som du borde gå till gymmet och träna? Det finns en enkel lösning som är alldeles gratis: vardagsmotion.

Vardagsmotion

Vardagsmotion är som det låter, motion i vardagen. Du kan både få smalare midja och bättre hälsa genom att röra dig mer i vardagen. Inget gymkort, inga vältränade 19-åringar bredvid dig på gymmet eller åtsittande kläder. Vardagsmotion är träningsformen för dig som har lite tid eller helt enkelt inte gillar träning så mycket. Det handlar bara om att du ska få in så mycket motion i vardagen som möjligt.

Sätt igång

Det bästa sättet för att komma igång med vardagsmotionen är att köpa en stegräknare, fitness tracker eller bara använda appen på mobilen. Det finns en idé om att vi behöver gå 10 000 steg per dag för att må bra. Det är en bra utgångspunkt, men för att gå ner i vikt måste du upp i 15 000 steg per dag. Men börja där du är. Kolla hur mycket du brukar gå och öka långsamt med 1000 steg per dag, en vecka i taget. Med en stegräknare blir du både inspirerad att gå mer och har också ett sätt att mäta din framgång. Förutom måttband och vågen, förstås.

Gå överallt

Börja gå. Ta fötterna istället för bilen eller bussen till jobbet. För långt? Ställ bilen lägst bort på parkeringen eller hoppa av en hållplats tidigare. Var den som gör ärenden på jobbet. Ta alltid trappan. Gå till mataffären. Ta en promenad varje kväll. Har du mindre barn får de cykla. Har du äldre barn tar du med dem ett par gånger i veckan. Då ger du dina barn kvalitetstid och hjälper dem till bättre framtida hälsa. Bästa sättet att få mycket vardagsmotion är faktiskt att hitta på roliga saker, istället för att tillbringa en massa tid i soffan.