Mat eller motion – vad är viktigast för att gå ner i vikt?

Så du vill gå ner i vikt. Du kämpar med att gå till gymmet tre gånger i veckan. Vågen verkar stå stilla. Naturligtvis försöker du också äta hälsosamt, men det händer inte så mycket. Mat eller motion, vad är viktigast för att gå ner i vikt?

Mat eller motion?

Enligt forskning är vad du stoppar i munnen mycket viktigare än tiden på löpbandet. Kosten påverkar 80 procent av viktnedgången, medan träning endast påverkar 20 procent. Ett kilo är 7000 kalorier. Om du går en mil kommer du att förbränna ungefär 500 kalorier. Ju större kroppsmassa, desto fler kalorier. Du måste alltså gå ungefär 12-14 mil för att gå ner ett kilo. Självklart finns en efterförbränning. Samma 500 kalorier minskar du genom att inte äta en halv chipspåse på lördagskvällen. Träning kräver mycket tid och en hög insats, medan kosten handlar om att ta bort onödiga saker. Du går till affären och väljer att inte köpa chokladkakan på 100 gram som har 500 kalorier. På ett ögonblick har du besparat dig en promenad på mellan 7–10 kilometer.

Betyder detta att du inte ska träna? Jo, det ska du. Kroppen behöver träning för att må bra. Du kan inte banta dig i form. För att öka din förbränning, ämnesomsättning, bör du öka muskelmassan. Träna med din egna kroppen eller gå till ett gym. Men träna för att förbättra din hälsa, inte för att du ska kunna äta ohälsosamt och samtidigt kunna gå ner i vikt.

Ät rätt

För att gå ner i vikt ska du satsa på mat och mellanmål som gör dig mätt. Det är lättare att skippa chipsen och läsken då. Ät mycket protein, kyckling, fisk, kött, ägg och baljväxter. Öka intaget grönsaker och minska på kolhydraterna. Halvera portionen pasta, ris och potatis, och dubbla mängden grönsaker. Det är OK att äta något gott emellanåt, som på födelsedagskalas och bröllop, men skippa bullen till vardags.